مقالات

فرق بین کمپرسورهای روتاری با پیستونی در کولرهای گازی

فرق بین کمپرسورهای روتاری با پیستونی در کولرهای گازی

فرق بین کمپرسورهای روتاری با پیستونی در کولرهای گازی

فرق بین کمپرسورهای روتاری با پیستونی در کولرهای گازی

فرق بین کمپرسورهای روتاری با پیستونی در کولرهای گازی

کمپرسور یا موتور در واقع قلب تپنده کولر گازی محسوب می شود و اگر برای خرید کولر گازی به بازار بروید، از زبان فروشنده ها توضیحاتی در مورد موتورهای مختلف خواهید شنید و متوجه میشوید که کمپرسورها بر اساس ظرفیت، فشار مورد نیاز، فن‌آوری‌ها، اندازه‌ها و … انواع مختلفی دارند. در اینجا با این سوال مواجه میشویم که کولرگازی با کدام کمپرسور برای منطقه آب و هوایی ما مناسب هست و میتواند نیاز ما را مرتفع نماید؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید فرق بین کمپرسورهای مختلف را بشناسیم تا بتوانیم با اطلاعات کافی برای خرید کولر گازی به بازار مراجعه کنیم.

به طور معمول در کولرهای موجود در بازار، دو نوع طراحی سیستم تراکمی وجود دارد. یکی فناوری پیستونی یا رفت و برگشتی و دیگری فناوری روتاری یا چرخشی.

بیایید با هم نگاهی دقیق تر به این دو نوع بیاندازیم.

کمپرسور پیستونی چیست؟

کمپرسور پیستونی که به کمپرسورهای رفت و برگشتی نیز معروف است ، دارای قطعات متحرک زیادی است تا هوای فشرده را به بیرون وارد کند. کمپرسور پیستونی دارای قطعات اصلی مانند: میل لنگ، شاتون، پیستون، سیلندر، سوپاپ، بلبرینگ و … است.

در کمپرسورهای پیستونی میل لنگ توسط محرک اصلی که یا یک موتور الکتریکی است به حرکت در می آید. این دستگاه دارای گزینه ای برای داشتن مخزن هوا برای نگهداری مقدار هوای فشرده است. میل لنگ کار می کند و پیستون را مجبور می کند تا در داخل دستگاه بالا و پایین حرکت کند. در هر انتهای سیلندر یک سوپاپ وجود دارد. هنگامی که پیستون حرکت می کند هوا یک طرفه وارد سیلندر می شود. سپس، هنگامی که به سمت دیگر حرکت می کند، هوای داخل سیلندر فشرده می شود. با کاهش حجم، فشار افزایش می یابد.

سیکل فشرده سازی کامل، فرآیندی است که طی آن هوا به داخل سیلندر می آید و سپس تا فشار مورد نیاز فشرده می شود. بسته به فشار مورد نیاز، تعداد مراحل توسط سازنده تعیین می شود. در یک کمپرسور پیستونی تک مرحله ای، پیستون هوا را در یک حرکت فشرده می کند. یک ضربه به این معنی است که پیستون یک حرکت کامل با یک چرخش میل لنگ دارد. به زبان ساده، یک پیستون تک مرحله ای با یک چرخش میل لنگ در جهت جلو و عقب حرکت می کند. یک واحد تک مرحله ای می تواند با دور در دقیقه و سطوح نویز کمتر کار کند.

یک واحد دو مرحله ای از دو پیستون استفاده می کند. یک میل لنگ از یک پیستون برای آوردن هوا به داخل سیلندر استفاده می کند. سپس پیستون دوم برای فشرده سازی بیشتر هوا و به نوبه خود برای افزایش فشار منتقل می شود. در مورد کمپرسور پیستونی روغن کاری شده، پیستون و میل لنگ برای عملکرد موثر نیاز به روانکاری دارند.

هنگامی که پیستون در سیلندر حرکت می کند، روغن روانکاری با هوای فشرده مخلوط می شود. این بدان معنی است که هوای فشرده که از کمپرسور خارج می شود مقداری روغن در خود دارد. در مورد یک کمپرسور پیستونی بدون روغن، میل لنگ برای کارکرد موثر به روغن کاری نیاز دارد در حالی که پیستون با روغن روغن کاری نمی شود.

یعنی هوای فشرده ای که از کمپرسور خارج می شود هیچ روغنی در آن نخواهد داشت. با این حال، درک این نکته بسیار ضروری است که در کمپرسورهای پیستونی خروجی هوای فشرده باید از نوع ضربانی (نه ثابت) باشد و نیروهای عمودی نامتعادل باعث بیضی شدن سیلندر می‌شوند که همراه با وزن پیستون عمل می‌کنند و همچنین یک جفت نامتعادل که مستلزم فونداسیون سنگین است. آنها همچنین از نظر اندازه و وزن بسیار حجیم هستند.

کمپرسور روتاری یا چرخشی چیست؟

کمپرسورهای روتاری در دو مدل در بازار وجود دارند. یکی کمپرسور روتاری تزریق شده یا روغن کاری شده و دوم یک کمپرسور روتاری بدون روغن است. بیایید در مورد هر دو نوع صحبت کنیم.

کمپرسور روتاری تزریق روغن ، هوای بین دو روتور را فشرده می کند که در آن روغن روی روتورها پاشیده می شود تا به عنوان خنک کننده، درزگیر و روان کننده عمل کند. در اینجا، روغن یک لایه نازک روی روتورها تشکیل می دهد، اما با هوایی که در محفظه فشرده سازی فشرده می شود مخلوط می شود. با محدودیت های تکنولوژیکی، نمی توان زمانی که هوای فشرده از کمپرسور خارج می شود، 100% بدون روغن وجود داشته باشد. اگرچه می توان فیلترهایی را برای حذف محتویات روغن از هوا تهیه کرد، با این حال، شما همچنان مقداری روغن همراه با گاز در این فرآیند خواهید داشت.

تراکم هوا در  فن آوری کمپرسور روتاری بدون روغن نیز بسیار شبیه کمپرسور روتاری تزریق روغن است، اما در اینجا روغن روان کننده برای اهداف خنک کننده، آب بندی و روانکاری استفاده نمی شود. هر دو روتور پیچ با مواد ضد زنگ پوشانده شده اند که به عنوان روان کننده نیز عمل می کند. ژاکت های خنک کننده مخصوص طراحی شده به منظور حفظ دما ارائه شده است. داخل محفظه پیچ کیفیت هوایی که از این کمپرسور خارج می کنید 100% مطابق با  استاندارد کلاس 0  مطابق با   الزامات ISO8573-1:2010 است.

در مورد کمپرسورهای روتاری بدون روغن، از آنجایی که هر دو روتور پیچ (نر و ماده) با یکدیگر تماس ندارند، ساییدگی و پارگی این قطعات بسیار کم است و همچنین انتشار نویز محدود به استانداردها است. هیچ گونه انتقال روغن در این نوع کمپرسور وجود نخواهد داشت که باعث افزایش زمان کارکرد کلی سیستم می شود. خنک کننده های طراحی شده برای این کمپرسورها بسیار کارآمد هستند، اگرچه اندازه آنها جمع و جور است. هوای فشرده ارسال شده توسط کمپرسور روتاری بدون هیچ گونه ضربانی مداوم است. فرد باید نوع کمپرسور روتاری را بر اساس کاربرد و آب و هوای منطقه خود انتخاب کند.

مقایسه کمپرسور های پیستونی و روتاری

اکنون می دانید که فن آوری های پیستون و روتاری چگونه کار می کنند، در ادامه در مورد مقایسه مستقیم بین این دو خواهید خواند. چگونه تصمیم می گیرید که کدام کمپرسور هوا برای کاربرد مورد نظر شما مناسب است؟

فرسودگی و نگهداری

کمپرسورهای پیستونی در مقایسه با کمپرسورهای روتاری دارای قطعات متحرک بیشتری هستند. از آنجایی که قطعات بیشتری در حال حرکت هستند، ساییدگی و پارگی بیشتری در آن قطعاتی وجود دارد که در نهایت نیاز به نگهداری بیشتر و مکرر دارند. اما از آنجایی که کمپرسور پیستونی طراحی ساده ای دارد، تعمیر و نگهداری آن نیز نسبت به روتاری آسان تر است.

دما، صدا و لرزش

کمپرسور پیستونی بسیار داغتر از کمپرسور روتاری کار می کند. روتورهای استفاده شده در کمپرسور روتاری مستقیماً با یکدیگر تماس ندارند. ولی در کمپرسور پیستون، رینگ های پیستون همیشه با دیواره های سیلندر در تماس هستند. به دلیل تماس، اصطکاک بیشتری وجود دارد و این در نهایت منجر به دمای بالاتر از دستگاه می شود.

به همین دلیل، کمپرسورهای پیستونی ارتعاش بیشتری دارند و با صدای بلندتری کار می کنند. بیشتر باید پایه ای برای کمپرسور پیستونی فراهم کرد تا ارتعاشات را به حداقل برساند که هزینه اضافی برای نصب را در پی دارد. کمپرسورهای روتاری بسیار کم صداتر هستند زیرا دارای پدهای ضد لرزش هستند. کمپرسور روتاری نیازی به فونداسیون ندارد و می‌توان آن را روی هر سطحی قرار داد.

بهره وری فضا و انرژی

همانطور که می دانید کمپرسورهای پیستونی فضای زیادی را برای دستیابی به جریان هوای فشرده و فشار مورد نظر اشغال می کنند. همچنین برای مراقبت از حجیمی و اندازه کمپرسور پیستونی، داشتن یک پایه بزرگتر و قوی تر بسیار ضروری است.

کمپرسورهای روتاری برای دستگاهی با ظرفیت مشابه به فضای بسیار کمتری نسبت به پیستون نیاز دارند. طراحی کمپرسور روتاری بسیار فشرده است و بنابراین به فضای کمتری نیاز دارد. علاوه بر این، هیچ پایه ای برای این کمپرسورها مورد نیاز نیست.

مسائل زیست محیطی

همانطور که قبلاً توضیح داده شد، کمپرسور پیستونی تزریق روغن، انتقال روغن بیشتری در هوای فشرده نسبت به کمپرسور روتاری تزریق روغن دارد. با این حال، کمپرسور پیستونی مقدار کمی روغن در هوا آزاد می کند، که بیشتر از یک کمپرسور روتاری است. 

کمپرسورهای پیستونی در مقایسه با روتاری دارای قطعات متحرک بیشتر و تلفات اصطکاکی بیشتری خواهند بود. اما اگر شما به هوای صددرصد تمیز (بدون روغن) نیاز ندارید، می توانید به دنبال گزینه کمپرسور پیستونی باشید زیرا آنها مقرون به صرفه تر هستند و هزینه اولیه‌ی نگهداری کمتر خواهد بود.

نتیجه گیری

هر کدام از فناوری های تراکم سازی، بهترین محدوده عملیاتی خود را دارد و برای کمپرسورهای پیستونی آنها برای فشارهای بالای 14 بار مناسب تر هستند، در حالی که کمپرسورهای روتاری رایج ترین راه حل کارآمد قابل اعتماد برای اعمال فشار متوسط ​​هستند.

هرکدام از این نوع کمپرسورها در مناطق آب و هوایی مناسب خود، بهره وری بهتری دارند. برای مشاوره و انتخاب بهترین نوع کولر گازی مناسب برای آب و هوای شهر خود، میتوانید با کارشناسان فروش اکوبندر تماس بگیرید تا باخیال راحت کولر مناسب را خریداری نمایید.

 09173766008 – 09126498007

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *