مقالات

نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix 18

Asus ROG Strix 18

” لپ تاپ Asus ROG Strix 18

اگر به دنبال سریعترین نرخ فریمی هستید که احتمالاً می توانید در یک لپ تاپ گیمینگ دریافت کنید، این غول بزرگ برای شما به بازار آمده است!

 

Asus ROG Strix 18

” نگاه اجمالی به لپ تاپ Asus ROG Strix 18

Asus Strix 18 واقعاً یک نیروگاه بازی است که به لطف پردازنده Intel Core i9-13980HX و پردازنده گرافیکی Nvidia GeForce سری RTX 4090، اما همچنین به دلیل طراحی خلاقانه ای که جریان هوا و خنک کننده را افزایش می دهد، عملکردی فوق العاده دارد. علاوه بر این، این لپ تاپ با صفحه نمایش 18 اینچی بسیار زیبا و QHD+ 240 هرتزی خود، نزدیک ترین چیزی است که تا به امروز به یک جایگزین واقعی دسکتاپ دیده ایم. ادامه مطلب را بخوانید تا بفهمید چرا نظر ما است.

Asus Strix 18

” مشخصات لپ تاپ Asus ROG Strix 18

  • پردازنده: Intel Core i9-13980HX
  • رم: 32 گیگابایت DDR 5 / 4800 مگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: Nvidia GeForce RTX 4090
  • صفحه نمایش: 18 اینچی، QHD+ (2560 x 1600)، نسبت تصویر 16:10، سطح IPS، نرخ تازه‌سازی 240 هرتز، DCI-P3 100 درصد، G-Sync، Optimus پیشرفته
  • فضای ذخیره سازی: درایو حالت جامد 1 ترابایتی PCIe Gen 4 NVMe
  • پورت ها: 2 x USB 3.2 Gen 2 Type-A، USB 3.2 Gen 2 Type-C (پشتیبانی از DisplayPort، تحویل برق)، Thunderbolt 4 (USB-C)، HDMI 2.1، پورت صوتی ترکیبی 3.5 میلی متری
  • شبکه: Wi-Fi 6E (802.11 ax)، بلوتوث 5.3
  • ابعاد: 15.71 x 11.57 x 0.91 اینچ
  • وزن: 6.61 پوند (3 کیلوگرم)
  • باتری: 90 وات ساعت

” طراحی و ساخت لپ تاپ Asus ROG Strix 18

Strix 18 بدون شک یک لپ‌تاپ بی رقیب برای گیمرهای جدی است – همانطور که اندازه بزرگ و مجموعه ویژگی‌های فوق‌العاده آن نشان می‌دهد. با ابعاد 15.71 x 11.57 x 0.91 اینچ، به اندازه رقیب نزدیک خود Razer Blade 18 نازک و جمع و جور نیست.

ابعاد بزرگ Strix 18 این امکان را فراهم می‌آورد که از سخت‌افزار جدید قدرتمند نسل ۱۳ اینتل و سری RTX 40 میزبانی کند – تا بتوانید عملکردی تقریباً نزدیک به دسکتاپ های قدرتمند داشته باشید. برای این منظور، مادربرد و شاسی Strix 18 از ابتدا برای خنک‌سازی کارآمدتر شده، از جمله افزودن هیت سینک سه بخش با عرض کامل، طراحی شدند. یک فن ورودی سوم نیز اضافه شد تا عملکرد پایدار بهتری را در طول بازی های سنگین و طولانی فراهم کند – کاری که فقط در شاسی‌هایی به این بزرگی می‌توانید انجام دهید.

تمام این تغییرات برای ارتقاع نسبت به مدل های قبلی Strix 18، مدل های Strix/Scar 17 در نظر گرفته شده است، و شما انتظار دارید که این لپ تاپ وزن اضافی 1.5 پوندی روی آن داشته باشد، اما به نوعی وزن آن فقط 6.61 پوند است. گیج کننده است که ایسوس چگونه این کار را انجام داده است.

در اطراف Strix 18 نیز رنگ‌های پر زرق و برق RGB وجود دارد که واقعاً کاربر را شگفت‌زده می‌کند. علی‌رغم صفحه کلید روشن Aura Sync که بزرگ و درخشان به نظر می‌رسد و در صورت عدم استفاده چشمک می‌زند، میله‌های نور رنگارنگ RGB را در پشت و جلوی شاسی نیز خواهید دید.

اینها با LED های اضافی در مدل جدید پشتیبانی می شوند تا درخشش شگفت انگیزتری از خود ساطع کنند – اما اگر به تمرکز مطلق نیاز دارید ممکن است بخواهید آنها را در طول جلسات بازی هاردکور خاموش کنید.

صفحه کلید و ترک پد Asus ROG Strix 18

جدا از اینکه صفحه کلید فوق العاده به نظر می رسد، از چیدمان سخاوتمندانه ای برخوردار است، از جمله یک عدد صفحه بزرگ بزرگ و کلیدهای جهت دار در اندازه کامل. همچنین دارای تعداد کمی از کلیدهای داغ اختصاصی است که در ابتدا برای به خاطر سپردن همه آنها به کمی منحنی یادگیری نیاز دارند، اما پس از مدتی سرعت دسترسی شما به دستورات ضروری را افزایش می دهند.

 

کلیدها بسیار سبک تر و قوی تر از آنچه در Asus TUF A16 Advantage Edition یافتم به نظر می رسند، بنابراین برای تایپ طولانی مدت زیبا و راحت هستند. در مقایسه، پد لمسی نرم به نظر می‌رسد، اما یک نکته کوچک این است که برای ثبت کلیک‌ها به فشار کمی نیاز دارد. این برای استفاده سبک خوب است، اما من بعد از یک روز کلیک کردن، درد ضربانی عجیبی در انگشت اشاره ام ایجاد کردم، بنابراین استفاده از ماوس برای جلوگیری از نتیجه مشابه برای من در آینده ترجیح داده می شود.

اتصالات و صدا در Asus ROG Strix 18

گیمرها و سازندگان می‌خواهند گزینه‌های I/O را به دلخواه خود پیدا کنند، با هر دو نوع پورت USB در دسترس و اسلات‌های کافی برای وصل کردن چهار دستگاه. اضافه شدن پورت Thunderbolt 4 نیز لمس خوبی است که به این معنی است که گیمرها می توانند به جای اینکه بنشینند و منتظر دانلود بازی های خود در Steam باشند، می توانند فایل های بازی بزرگ را به سرعت با سرعت 40 گیگابیت (گیگابیت بر ثانیه) منتقل کنند.

برای نمایش ویدیو یا بازی، Strix 18 چندین گزینه را در اختیار شما قرار می دهد. پورت Thunderbolt 4 برای یک به شما امکان می دهد ویدیو را به دو صفحه نمایش 4K یا یک صفحه نمایش 8K با نرخ تازه سازی 60 هرتز پخش کنید، یا اگر نمی خواهید یک لپ تاپ را ببندید می توانید از پورت نمایش HDMI 2.1 استفاده کنید. USB-C.

با توجه به صدا، کیفیت برای لپ‌تاپ‌هایی با این اندازه متوسط ​​است که در انتهای محدوده تونال، هم بالا و هم پایین، کمی توخالی به نظر می‌رسد. گفته می‌شود، در بیشتر بازی‌ها و ویدیوها، سیستم دو بلندگو هنوز هم می‌تواند تجربه‌ای نسبتاً مناسب سینمایی را به همراه داشته باشد، و دارای پشتیبانی صوتی Dolby Atmos و Hi-Res است که به فیلم‌ها و بازی‌ها غنا و زیبایی می‌بخشد.

صفحه نمایش و وبکم در Asus ROG Strix 18

Strix 18 که من آزمایش کردم دارای یک پنل ROG Nebula 18 اینچی QHD+ (2560×1600) با پوشش 100٪ DCI-P3 و طیف رنگ sRGB و نرخ تازه سازی 240 هرتز بود. همچنین با Adaptive-Sync و Dolby Vision عرضه شد.

من قبلاً در مورد اندازه سخاوتمندانه پانل 18 اینچی اشراف داشتم، اما جدای از آن، رنگ‌های فوق‌العاده و تصاویر واضحی نیز ارائه می‌دهد. گفته می شود، به عنوان یک پنل LCD معمولی در سطح IPS، یک محدودیت آشکار دارد، به این دلیل که در تصاویر تیره تر، کنتراست کمی ندارد، که اگر یک پنل OLED بود، احتمالاً داشت.

در نتیجه، برخی از صحنه‌های تاریک‌تر در بازی‌ها کمی مبهم نشان می‌دهند. با این حال، حداکثر روشنایی پانل 489 نیت (که با LUX متر من اندازه‌گیری می‌شود) دیدن آن را در محیط‌های روشن یا آفتاب‌گرفته بسیار آسان می‌کند و همچنین بهترین بازی‌ها را در بازی‌هایی که رنگ‌های زنده‌تری دارند به نمایش می‌گذارد.

با این حال، نرخ تازه سازی 240 پنل، یک ویژگی خوشایند است که گواه به شمار می رود. کار فوق‌العاده‌ای در بالا نگه داشتن نرخ فریم انجام داد، و به نظر من حرکت Strix 18 بسیار نرم و بدون پارگی یا لکنت کوچک به نظر می‌رسید.

در حالی که دیدن یک وب‌کم خوب است، اما این واقعیت که به جای دوربین 1080p یک دوربین 720p با رزولوشن پایین است، کمی با قیمت برتر لپ‌تاپ ناسازگار به نظر می‌رسد. همانطور که انتظار می رفت، تصویری با وضوح پایین که تولید می کرد گاهی اوقات کمی ضعیف بود. عملکردی قابل قبول، اما نه عالی، با برخی از تصاویر گاهی مبهم به نظر می رسد.

عملکرد CPU در Asus ROG Strix 18

Strix 18 من با برخی از قوی‌ترین سخت‌افزارهای عملکردی که این روزها می‌توانید دریافت کنید عرضه شد – یعنی پردازنده مرکزی Intel Core i9-13980HX و پردازنده گرافیکی Nvidia GeForce RTX 4090. و همانطور که در بنچمارک ما خواهید دید، آنها یک جفت واقعاً هیجان انگیز ایجاد کردند.

اما CPU Strix 18 به تنهایی به اندازه کافی چشمگیر است. دارای 24 هسته و 32 رشته است. نتایج بنچمارک خود اینتل نشان داده است که این تراشه بسیار سریع است و سرعت کلاک 5.6 گیگاهرتز را برای هسته های عملکرد ( هسته های P ) و 4 گیگاهرتز برای هسته های کارآمد ( هسته های E ) خود نشان می دهد.

به دلیل این همه قدرت، من لپ‌تاپ‌های PCWorld با عملکرد بسیار برتر سال‌های 2022 و 2023 را برای مقایسه CPU بیرون آوردم. خط تولید این درگیری تایتان‌ها شامل MSI Titan GT77 بود که دارای همان CPU واحد بررسی ما است و Razer Blade 17 که دارای پردازنده Core i7-12700H نسل دوازدهم اینتل است.

اولین بار در برنامه آزمایشی خود، بنچمارک تک رشته ای Maxon Cinebench را اجرا کردم. همانطور که در نتایج زیر مشاهده می کنید، Strix 18 عملکرد تک هسته ای عالی را نشان داد و در نمودارهای مقایسه ما پیشتاز بود. این نتیجه نشان می‌دهد که Strix 18 برای اجرای برنامه‌های ساده مانند برنامه‌های آفیس یا مرورگرها قدرت زیادی دارد.

با چنین نتیجه‌ای، می‌توانید انتظار عملکرد استثنایی را برای بازی‌های سطح بالا و سایر کارهایی مانند ویرایش ویدیو یا رمزگذاری ویدیو داشته باشید.

آخرین اما نه کم‌اهمیت‌تر، من تست HandBrake 0.9.9 را انجام دادم – نوعی دویدن به خط پایان که به ما امکان می‌دهد توانایی لپ‌تاپ را برای کنترل حرارت قبل از اینکه خیلی داغ شود و نیاز به کاهش عملکرد داشته باشد، بسنجیم.

در این تست، Strix 18 در زمان بسیار سریع و تنها 590 ثانیه اول شد، در نتیجه ثابت کرد که می‌تواند خنک بماند و روشن بماند، حتی زمانی که لپ‌تاپ‌های دیگر کنار می‌افتند. این همچنین گواهی بر طراحی نوآورانه Strix 18 است که به نظر می رسد به طور کاملاً کارآمدی بار حرارتی خود را مدیریت می کند.

عملکرد بازی در Asus ROG Strix 18

Strix 18 اولین لپ‌تاپ دارای پردازنده‌های گرافیکی جدید سری RTX 40 انویدیا است که من از بررسی آن لذت بردم و چه جایی برای شروع! RTX 4090 گران‌قیمت‌ترین GPU موبایلی است که Nvidia در حال حاضر در دسترس دارد. این کارت گرافیک با معماری فوق‌العاده کارآمد Ada Lovelace ساخته شده است و شامل هسته‌های جدید و فناوری‌های هوش مصنوعی است که با هم ترکیب شده‌اند، عملکرد پایه و سطح بالاتری نسبت به کارت‌های Nvidia RTX 30 Series ارائه می‌کنند.

اولین آزمایشی که من انجام دادم معیار 3DMark Time Spy بود که نشان‌دهنده تقریبی مناسب بودن Strix 18 برای کارهای مختلفی است که نیاز به پردازش گرافیکی دارند. همانطور که نتیجه نشان می‌دهد، عملکرد Strix 18 با MSI GT77 قابل مقایسه بود، زیرا کاملاً برای سخت‌ترین کارهای گرافیکی که می‌توانید انجام دهید، آماده است – چه بازی‌های AAA یا چیز دیگری که یک سازنده محتوا ممکن است روی آن اجرا کند.

باتری در Asus ROG Strix 18

با توجه به باتری بزرگ 90 وات ساعت این لپ تاپ، سخت افزار نسل جدید کارآمد و فناوری پیشرفته Optimus که می تواند GPU مجزا را برای صرفه جویی در مصرف برق خاموش کند، من امید زیادی به عمر باتری طولانی در Strix 18 داشتم.

با این حال، متأسفانه، در تست خلاصه‌نویسی ویدیویی سبک وزن 4K ما تنها هفت ساعت طول کشید. به همین دلیل، اگر در نزدیکی پریز نیستید، می توانید انتظار داشته باشید که تقریباً چهار ساعت زمان بازی را از برق جدا کنید، به دلیل تخلیه انرژی بالاتری که در حین بازی خواهید داشت.

اگر این یک معامله شکن است، پس شاید بهتر است به جای آن Asus Gaming A16 Advantage Edition را بررسی کنید. این لپ‌تاپ 16 اینچی زمانی که آزمایش مشابهی را روی آن انجام دادیم، 11 ساعت و نیم دوام آورد – که واقعاً یک نتیجه چشمگیر است.

 

*تهیه شده توسط تیم تحقیقات اکوبندر

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *